DN:s bluff om lönsam invandring avslöjad

DN: s bluffartikel om att invandringen i Sandviken skulle vara så lönsam att den genererat inkomster på 500 miljoner sågas av flera ekonomer, rapporterar P1. Artikeln fick stor spridning i media och på sociala medier och citerades flitigt av politikerna.

Nu har dock innehållet i artikeln kraftigt kitiserats av flera tunga ekonomer, däribland Flera tunga ekonomer, bland andra Tino Sanandaji på sin blogg och Jan Tullberg i Fria Tider, kritiserade PWC:s rapport i mycket hårda ordalag och beskrev den som ett rent fuskverk.

P1: s medierna överraskar genom att släppa fram en av de kritiska ekonomerna i programmet Medierna. De lokala medierna rättade felet men de rikstäckande medierna gjorde inte samma sak: 
”DN inte har för avsikt att publicera någon rättelse, eller släppa fram synpunkter från någon av de många ekonomer som är kritiska till den grovt missvisande rapporten”, säger DN:s redaktionschef Caspar Opitz till P1 Medierna.

Inga kommentarer: